Mellem Danmark og Detroit: Ford i København

I 1919 etablerede Ford Motor Company en bil-samlefabrik på ydre Nørrebro i København. Det var den anden af ​​sin art i Europa efter den man havde åbnet i Manchester i 1911. Fra København blev det meste af Nordeuropa forsynet med den berømte Ford T – verdens første masseproducerede bil.

Det gik så godt, at større faciliteter blev nødvendige, så i 1924 åbnedes en ny, moderne fabrik i Københavns Sydhavn. Fabrikken var designet af Albert Kahn, arkitekten bag Fords enorme industrielle komplekser i Detroit. På fabrikken benyttedes samme produktionsteknologier som i Detroit – herunder, naturligvis, samlebåndet.

Men når det gjaldt forholdet mellem arbejdere og ledelse var der forskel på Detroit og Danmark. I Detroit kæmpede Henry Ford med vold og magt mod ethvert tilløb til faglig organisering, og først i 1941 blev der indgået overenskomst med United Auto Workers. I Danmark var alle arbejdere fagligt organiseret fra dag ét, og overenskomst en selvfølge.

Ford samlefabrik i Københavns Sydhavn. Foto fra Thalbitzer: “Ford Motor Company A / S gennem 25 Aar”, 1944. Ukendt fotograf.

Men de produktionsmetoder og -teknologier som Ford bragte med fra Detroit skulle vise sig at være en udfordring for fagforeningerne. Især det systematiske forsøg på at bruge ufaglært arbejdskraft overalt hvor det var muligt, føltes som en trussel af de faglærte danske arbejdere. De høje lønninger som Ford betalte, lagde også en dæmper på arbejdernes vilje til at føre faglig kamp. Så da den danske ledelse, på direkte ordre fra Detroit, meddelte at man ikke længere ønskede at indgå overenskomst, kunne arbejderne og deres fagforeninger ikke finde sammen i en fælles kamp for bevaring af overenskomsten.

På samme tid var de Socialdemokratiske regeringer, i 1924-26 og fra 1929 og frem, fast besluttede på at fremme industriens modernisering. Ønsket blev ikke mindre i 30’erne, hvor det gjaldt om at sikre arbejdspladser i tider med økonomisk depression. Ford Motor Company blev et eksempel for arbejderbevægelsen på, at beskæftigelse og gode lønninger var muligt, hvis industrien baserede sig på rationel masseproduktion.

Ford T venter til forsendelse til kunder, København ca. 1925. Nationalmuseet, ukendt fotograf.

Mens Ford i Danmark var en succes fra et forretningsmæssigt synspunkt i det meste af 1920’erne og 30’erne, kom man under pres fra større Ford-fabrikker andre steder i Europa i løbet af 1950’erne. I 1966 blev samlefabrikken i København endeligt lukket ned.

Jeg har skrevet om historien om Ford i Danmark i mellemkrigstiden, med vægt på arbejdsmarkedsforhold, i en artikel, der er offentliggjort i Labor History vol. 55 nr. 3 2014 under overskriften “Between Denmark and Detroit: unionized labour at Ford Motor Company, Copenhagen, 1919-1939”.

En PDF-version af artiklen kan købes fra forlagets hjemmeside. Alternativt kan du hente en kopi af det accepterede manuskript (AKA postprint) gratis her.

4 kommentarer til “Mellem Danmark og Detroit: Ford i København

  1. Den foerste Ford fabrik i Europa var i Cork, Irland, hvor Henry Fords familie stammede fra. Den anden fabrik laa i Heimdalsgade Koebenhavn Noerrebro. Min far Orla Emil Larsen begyndte som kontorbud i Heimdalsgade i 1920 og blev med Ford indtil 1964 som General Sales Director for Danmark, Norge, Island/Groenland, de Baltiske lande og Polen . Jeg selv har vaeret ansat hos Ford i Tyskland, England og Canada i 9 aar indtil 1962.

  2. Kære Ben Larsen
    Tak for din kommentar – meget interessant at høre om din og din fars tilknytning til Ford.
    Den første Ford samlefabrik i Europa var den i Manchester, som åbnede i 1911. Ford etablerede et selskab i Irland i 1917, men startede først samlefabrik i Cork i 1919. Det var samme år som den danske samlefabrik åbnede i Heimdalsgade. Men der er den krølle på historien, at mens der blev samlet biler i København var det i starten kun traktorer, der blev samlet i Cork. Fabrikken der var faktisk slet ikke en del af bilkoncernen, men hørte under Fordson, et selvstændigt selskab som var etableret af Henry Ford mhp. traktorproduktion.
    Så på den måde synes jeg det er rimeligt at hævde, at fabrikken i København var nummer 2 i Europa 🙂
    MVH Lars

  3. Hej har hørt der blev samlet 6 Ford mustang 6 cylindre i kbh i starten af 70 erne…?? Kan man finde oplysninger om disse nogen steder.
    Kontakt mig gerne…

  4. Hej Clemens

    Fords samlefabrik i Sydhavnen lukkede i 1966. Så hvis der er blevet samlet Mustang’er i starten af 70’erne har det ikke været på samlefabrikken. Men min egen forskning i Ford-historien slutter også i ’66, så jeg kan ikke principielt udelukke, at du har ret. Måske kan man have samlet nogle enkelte biler som en særlig gimmick eller af andre grunde. Hvor har du oplysningerne fra – og kan du komme nærmere på et årstal?

    MVH Lars

Skriv en kommentar