7 thoughts on “Hvad laver Dannebrog i Italien?”

  1. Hej Christiane

    Er stødt på symbolet på ferie i de italienske alper, men synes også vi har set nogen lignende i de franske alper.

    Hilsen Bente

    Reply
  2. De burde få frataget retten til at benytte noget der overhovedet minder den mindste smule om dannebrog. Det er ikke deres flag og har aldrig været det.

    Reply
  3. Har du nogen forklaring på Dannebrogs optræden i opstandelsesdelen i altertavlen i Rom kirke nær Lemvig fra c. 1520?
    Jeg har forsøgt at vedhæfte et foto, men det har ikke været muligt.

    Vh. Mogens

    Reply
    • Scenen fra altertavlen i Rom kirke forestiller Jesu opstandelse. Det er almindeligt at fremstille den genopstandne Jesus med en fane i hånden – kaldet genopstandelsesfanen eller sejrsfanen.
      Den kan f.eks. ses på denne italienske fresco af Fra Angelico fra ca 1441: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fra_Angelico_-_Christ_in_Limbo_(Cell_31)_-_WGA00548.jpg
      Fra Angelico har malet fanen med et rødt kors på hvid bund. Men den omvendte kombination kendes også – bl.a. fra flere danske kirker, herunder altså Rom kirke.
      Selv om den i Danmarks Kirkers beskrivelse af altertavlen i Rom også kaldes for Dannebrog (http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Ringkobing_0767-0811.pdf), så er det altså strengt taget “bare” en fane med et kors. Den kunne i princippet lige så godt have været hvid med rødt kors.
      Men det er da nærliggende at tro, at den der i sin tid har malet altertavlen – eller den dar har restaureret bemalingen i 1918 – har tænkt på Dannebrog, da han besluttede at Opstandelsesfanens kors skulle være hvidt på rødt 🙂

      Reply
  4. Hvis korset er Jesu kors, så er det det romerske strafferedskab og derved…hm! ad omveje Italiensk. Vi kunne ligeså godt have et faces i vores flag. Men ok, sådan har man selvfølgelig ikke set på det i ældre tid. Korset er et symbol på frelse og at vi, danskerne, står sammen eller tæt på Gud. Så flaget er et hip til det nationalistiske – take it ore lev med det – det kan jeg🤗

    Reply

Leave a comment